Stemmen
We respecteren je privacy. Je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het registreren van je stem.
projectdocumentatie
Campus Eemsdelta
De Campus Eemsdelta zet een nieuwe standaard neer in ontwerp voor onderwijs, wat betreft typologie, samenwerking, duurzaamheid en CO2-reductie. Het ontwerp herbergt vier middelbare scholen, culturele voorzieningen en een sportcluster samen in één campus, bestaande uit zes verbonden gebouwen van in totaal 16.600m2, ingebed in een gevarieerd landschapspark van 3,5ha. De campus laat zien dat betrokken samenwerking en integraal ontwerp meerwaarde bieden voor leerlingen, onderwijs en de regio.
Aanleiding voor ontwerp en bouw van de Campus Eemsdelta in Appingedam was het veilig onderbrengen van vier scholen uit de regio in verband met de aardbevingsproblematiek in Groningen. Door gezamenlijk als één campus verder te gaan kon de toekomstzekerheid van de scholen geborgd worden en geld gereserveerd worden voor meerwaarde voor de gehele regio.
Om dit te realiseren werd op intitiatief van de Stichting VO Eemsdelta een proces van intensieve samenwerking opgezet tussen een groot aantal partijen, waaronder de twee betrokken gemeenten, de scholen en lokale instellingen op het gebied van sport en cultuur. De geselecteerde architect, De Unie Architecten, was als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het ruimtelijk vormgeven van deze samenwerking, van procesinrichting tot ontwerpvisie tot en met het uitvoeringsontwerp.
Vernieuwende typologie: een school als een dorp
De campus is ontworpen om te functioneren als een dorp en is typologisch en stedenbouwkundig opgezet als een eigentijdse vertaling van een Gronings wierdedorp. De gebouwen hebben elk hun eigen (onderwijs)functie en een eigen kapvorm die een eigentijdse vertaling is van de kapvormen van boerderijtypen uit de omgeving. De gebouwen zijn aangehaakt aan een centraal hart als ontmoetings- en pauzeruimte met aula, patio en toegankelijk dak. De campus laat zich tegelijkertijd ervaren als één gebouw en als een verzameling samenhangende deelgebouwen. Daarmee is de campus in oppervlakte groot, maar kleinschalig in beleving. De sport- en cultuurfuncties zijn buiten schooltijden toegankelijk voor de regio en een aantrekkelijke groene padenstructuur zorgt voor een aangenaam verblijfsgebied voor de directe omgeving. Iedere school en leerling-type heeft passende ruimtes voor de eigen behoeften, sfeer, identiteit, onderwijsvisie en specifieke inrichting. En iedereen heeft direct toegang tot een groot aantal voorzieningen, waarbij ontmoeten en vermijden te allen tijde mogelijk is. Daarmee ontstaat de sfeer en het functioneren van een dorp: iedereen kent elkaar, alles is bereikbaar via heldere routes, en er is ruimte voor alle behoeftes binnen een menselijke maat en schaal.
Vernieuwende werkwijze: totaalontwerp met iedereen
De Unie Architecten heeft als verantwoordelijke voor de procesinrichting de kans aangegrepen om het gebouw niet alleen als dorp te ontwerpen, maar ook mét ‘het dorp’. Door een eigen procesinrichting kon in de eerste ontwerpfasen met alle zeventien vakclusters intensief samengewerkt worden aan alle aspecten van het ontwerp, zowel onderwijskundig als ruimtelijk. Daarmee zijn er grote groepen docenten, leerlingen en andere gebruikers betrokken geweest bij een totaalontwerp: een campus die van de sport- en cultuurclusters tot centraal hart tot onderwijspleinen tot de groene buitenruimtes betrokkenheid, gemeenschappelijkheid en kwaliteit uitstraalt.
Beeld: Egbert de Boer