Stemmen

We respecteren je privacy. Je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het registreren van je stem.

Ontwerp
De Unie Architecten
Locatie
Siddeburgen
Opdracht
Gemeente Midden-Groningen
Bouw
Bouwbedrijf Fledderman
Jaar
2023
Download
projectdocumentatie

Rutger Koplandschool

Met het besluit tot revitalisering van het casco van een voormalige lagere school wist de gemeente Midden-Groningen de te versterken middelbare Rutger Kopland school voor Siddeburen te behouden. Het ontwerp van de vernieuwde school heeft de uitdagingen van de situering, de footprint en het casco omgezet in nieuwe leefbaarheid, verbinding en ruimtelijke kwaliteit. Het gebouw straalt zowel Groninger bescheidenheid als Groninger trots uit: de zorgvuldige inpassing en kleurstelling maken de school tot een vanzelfsprekend onderdeel van het weefsel van het dorp; de vormtaal en geveldetaillering stralen nadrukkelijk het zelfbewustzijn uit van een voor en door een kleine gemeenschap behouden middelbare school.

De vernieuwde school en buitenruimte continueren de dorpsstructuur zoals deze was, maar doen meer dan dat. Waar de voormalige school en buitenruimte de dorpsroutes onderbraken, herstelt de nieuwe, openbaar toegankelijke buitenruimte de doorlopende verbindingen. Groene, aantrekkelijke zitplekken zorgen voor aangename verblijfsruimte voor heel het dorp.

De groene pleininrichting is integraal mee-ontworpen met het gebouw. De pleinruimte is voorzien van een grote hoeveelheid aangename, gevarieerde zit- en verblijfsplekken met veel groen. Hierdoor is er voor alle leerlingen altijd genoeg plek om zich eigen te maken. De ronde elementen van de pleininrichting contrasteren met het lijnenspel van het gebouwvolume en versterken de inbedding van het gebouw in de omgeving.

Proces: samen de schouders eronder

Het feit dat de gemeente koos voor herbestemming op een locatie binnen het dorp gaf een positief signaal dat het startschot werd voor een vruchtbaar proces waar alle partijen van harte hun schouders onder zetten. Daarbij werkten de lokale aannemer, de geselecteerde architect, de gemeente, de scholengemeenschap en betrokkenen uit het dorp intensief met elkaar samen.

Dankzij omwonenden die wezen op de onoverzichtelijke hoeken in het oorspronkelijke volume werd uiteindelijk meerwaarde verkregen voor heel het dorp. Door deze uitlopers van het oorspronkelijke gebouw niet terug te brengen in het nieuwe volume, ontstond een heldere, overzichtelijke en uitnodigende buitenruimte die toegankelijk kon zijn voor iedereen.

Naadloos ingepast in de omgeving

Het gebouw voegt zich naadloos in de omgeving: aan de straat en de rustige noordzijde liggen transparante gevels; naar de omliggende woningen toe zijn de gevels gesloten, maar vriendelijk en aantrekkelijk. Op de verdieping is de oriëntatie gedraaid, zodat omwonenden geen inkijk in hun tuin hebben. Van het oorspronkelijke gebouwvolume zijn de uitlopers weggelaten in het nieuwe gebouw. Hiermee kon een paviljoenachtig gebouw gerealiseerd worden met een vriendelijke uitstraling naar alle kanten. Het gebouw heeft zowel aan de noord- als de zuidzijde een entree, ook dit versterkt de alzijdigheid en de verbinding met de omgeving.

Vriendelijke, gevarieerde gevels

Het vernieuwde gebouwvolume is eenduidig en helder. De gevarieerde, verfijnd gedetailleerde gevels geven het gebouw ritmiek en geleding en een vriendelijke en dynamische uitstraling. De aansluiting op het maaiveld zorgt voor direct contact tussen gebouw en dorp. De opbouw op de verdieping is verfijnd gedetailleerd aangesloten, zodat ook hier het gebouw in maat en schaal aansluit op het dorp. De kleurstelling van de gevels voegt zich in de directe omgeving en sluit aan bij de typerende rode Groninger baksteenkleur.

Verbindende binnenstraat

In het gebouw zijn de entrees verbonden door een aangename, overzichtelijke en lichte binnenstraat waaraan alle levendige onderdelen, zoals de kantine, aula en de trap naar boven, zich bevinden. De verbindende binnenstraat heeft veel lichtinval en is hoogwaardig uitgevoerd met hout. Ook dit draagt bij aan het overzicht en de oriëntatie die de binnenstraat brengt: je kunt niet verkeerd lopen en ziet direct waar je zijn moet. Lesruimtes liggen aan de rustigere zijden en op de verdieping. Personeelsruimtes zijn verspreid door het gebouw gesitueerd, zodat binnen en buiten overal direct contact mogelijk is tussen leerlingen en personeel.

Beeld: Egbert de Boer